Angst

Lider du af angst, eller mangler du hjælp og vejledning til at forebygge og fjerne angst i din dagligdag? Søg blandt udbydere inden for håndtering af angst i hele landet. Sammenlign priser, og find den udbyder, der matcher dine behov bedst!

Søgefiltre (Klik for at fjerne)


Livsindsigt Coaching Vejle

Få klarhed til at leve det liv du ønsker
Livsindsigt Coaching Vejle er din personlige "wingman"
Vejle

Lene Vedfelt

Ressourceorienteret terapi, anerkendende pædagogik og langsigtet personlig udvikling
Hillerød

Dorte Windfeld

Du er så meget mere end du tror.
Terapi/coaching er for dig som er i krise eller står et svært sted i livet, men det er også for dig som ønsker at blive klogere på dig selv og har lyst til selvudvikling. Har du drømme eller mål du ha
Halsnæs

YOJO

Yoga og Jordemoder
Gravidyogalærer Ditte Buur Bækgaard og erfaren jordemoder Mie Vincentz Abkjær glæder sig til at byde dig velkommen til YOJO gravidyoga og fødselsforberedelse med høj faglighed og dybdegående undervisn
København

Complete Me

ANSIGTSBEHANDLING, MASSAGE OG FORKÆLELSE FOR KROP OG SJÆL
COMPLETE ME HAR DEN ULTIMATIVE GUIDE TIL ET SMUKKERE UDSEENDE SAMT STØRRE VELBEFINDENDE.
København

Marianne Sommer

Uddannelser/ kurser og seminarer Fysiurgisk Idrætsmassør Sportsakupunktur Triggerpunkter Sportsskadeterapeut Kommunikation Behandler / klient Lænde- / Rygseminar Strain / Counterstrain Position
Slagelse

Sandplay.dk

Psykoterapi
Sandplay og tegning er metoder, der virker både på det indre psykiske plan og på et ydre handleplan. Det er altså metoder, der både kan bruges til at arbejde med dybere problemer, men også til at fin
Allerød

13 resultater matcher dine kriterier

Angsthåndtering

Hvorfor skulle du leve med angst

Ligesom stress og andre psykologiske problemstillinger er angst ikke noget at skamme sig over. En undersøgelse foretaget af Sundhedsstyrelsen i 2018 viste, at ca. 350.000 danskere lider af angst. Angst kan være et kæmpe problem at leve med, og det kan være svært at sætte en regelmæssig hverdag op for et menneske med angst-symptomer. Som udgangspunkt er angst noget, vi alle følger ind i mellem. Det kan være i forbindelse med sport eller uddannelse (ofte refereret til som “præstations-angst), og det kan også være i andre sammenhænge, hvor der kræves noget af os, eller vi skal arbejde med risikoen for at dumme os offentligt, eller foran mennesker, hvis mening betyder meget for os. Den kan også forekomme i situationer med fare for egen, eller andres, sikkerhed, og dermed være et praktisk værktøj. Typisk er det dog et spørgsmål om de krav, du stiller til dig selv. Folk, der lider af angst er ofte meget selvkritiske og bekymrede typer, og samtidigt også ofte karakteriseret ved høj grad af refleksion (især selvrefleksion) og intelligens. Diagnosen angst er pr. definition noget der gives, når angsten har fået overtaget i et menneskes liv. Når hverdagen har svært ved at hænge sammen, fordi angsten rammer på alle mulige tidspunkter, nogle gange uden varsel. Her under ses en liste over typiske symptomer på angst. Hvis du mærker én eller flere af disse symptomer ofte, så kontakt en udbyder med ekspertise inden for behandling og forebyggelse af angst. Der er mange rundt omkring i Danmark, og hvert år er der mange mennesker, som hjælpes ud af angst, eller lærer at bygge et fornuftigt liv op omkring angsten:
Problemer med koncentration og fokus
Ofte forekommende muskelspændinger
Rastløshed
Søvnproblemer
Hjertebanken
Tankemylder
Kvalme
Som tidligere nævnt er symptomerne på angst noget vi alle sammen når at opleve på et tidspunkt i vores liv. Problemet er først reelt, når symptomerne forekommer i kombination med hinanden og regelmæssigt i en længere periode. Der er flere ting, du kan gøre for at modvirke din angst. At arbejde med sin angst er noget man er nødt til at gøre aktivt for at komme igennem det, eller lære at leve med det.

1. Eksponering

Hvis du har angst vil du ofte blive rådet til at opsøge en psykolog eller psykoterapeut. Disse udbydere vil hjælpe dig med at bekæmpe angst blandt andet ved hjælp af eksponering. Eksponering vil sige, at du langsomt, et skridt ad gangen, udsættes for de ting, der fremkalder din angst. Efter at have været eksponeret for disse faktorer i en periode, vil angsten stille og roligt forsvinde.

2. Søg hjælp

Selvom du muligvis kan arbejde med din angst, er angst sjældent noget, man kan klare på egen hånd. Du har brug for hjælp og vejledning fra en ekspert i behandling og forebyggelse af angst. Disse eksperter kan både hjælpe dig med at afgøre om der virkelig er tale om kronisk angst, eller om der i stedet er tale om mindre, psykiske problemstillinger, som påvirker dig i en midlertidig periode i dit liv. Samtidigt kan de hjælpe dig med at lægge en konkret plan for, hvordan du stille og roligt (og vigtigst af alt: i dit eget tempo) kan arbejde dig af med din angst, og samtidigt lære nogle værktøjer til at undgå at angsten vender tilbage senere.
Disse er igen gode årsager til at finde en ekspert på området omkring angst. Overalt i landet er der dygtige udbydere med speciale i at behandle tilfælde af angst, og disse er også parat til at hjælpe dig med at få en normal tilværelse tilbage, med mere overskud og energi i hverdagen - uden angst.