Kostvejledning

Søger du hjælp og vejledning til vægttab eller blot en sundere livsstil? Søg blandt godkendte kostvejledere i hele landet. Sammenlign priser på vejledere nær dig, og find den udbyder, der matcher dine behov bedst!

Søgefiltre (Klik for at fjerne)


Helle Glass

Kost Motion Velvære
Ønsker du at tabe dig ? Ønsker du en sundere livsstil ?
Esbjerg

Pulskoncept Aps

Fordi Pulskoncept leverer den komplette løsning!
Hos Puls koncept har vi specialiseret os i fysiologisk testning og rådgivning på højeste faglige niveau.
København

Online coaching/personlig træning

Det her er et fantastisk tilbud der henvender sig til alle, der gerne ville i form eller bare have en sunder livesstil! Få den fulde pakke eller lad os skrædder sy en som passer dine behov!
Ballerup

Diætist Bettina Birk-Sørensen

Klinisk Diætist Bettina Birk-Sørensen
Faxe

Diætisten

Spis dig sund og glad og få mere energi i hverdagen.
Mennesket er unikt og det samme gælder vores livssituation. Derfor skal en kostvejledning være tilpasset den enkelte. Jeg er klar til at vejlede dig omkring kost, livsstil og sygdom
Bornholm

Klinikken

Din kiropraktor, fysioterapeut m.v. i København K
Vi arbejder tværfagligt, og kan derfor tilbyde dig den helt rigtige behandling!
København

Furesø Fysioterapi

Hos Furesø Fysioterapi Osteopati får du komplet undersøgelse, behandling og vejledning.
Alle tilknyttede personer er højt uddannede og vi vil gøre alt for at hjælpe dig.
Furesø

Personlig træning

Lisette er den faglige og personlige motivator for alle, der ønsker at investere i sin egen sundhed, hvad enten det handler om bedre form, vægttab eller genoptræning.
Assens

Personlig træning v. Mikael Munk

Invester i dig selv!
Få de resultater du drømmer om og bliv samtidig klogere på dig og din krop. Lær hvordan du kan spise uden at få dårlig samvittighed og få det sjovt med at træne!
København

Personligtræner.dk

Med en privat/personlig træner får du et varigt vægttab og et liv uden sygdom og skader. Personlig træning giver dig redskaberne til at træne og holde formen og vægten resten af livet.
København

12 resultater matcher dine kriterier

Kostvejledning

Hvorfor kostvejledning?

Sund og afbalanceret kost er en meget vigtig del af vejen mod sundhed, velvære, overskud i hverdagen og mere energi til at nyde livet. Det er derfor ikke noget, du må glemme, når du leder efter måder, at forbedre din livsstil, levestandard, eller supplement til din træning. Mangler du f.eks. energi i hverdagen kan det sagtens være fordi du længe har spist med en forkert balance mellem protein, fedt og kulhydrater, eller at du mangler et specifikt vitamin eller mineral. Der kan være rigtig mange årsager til den manglende energi. Har du problemer med fordøjelsen, kan det også hjælpe, at tage et kig på sammensætningen af din kost. Spiser du f.eks. nok fibre? Drikker du nok vand? Hvis du har fordøjelsesproblemer og kan svare nej til ovenstående to spørgsmål, så har du allerede dér fundet en måde, hvorpå du måske hurtigt kan forbedre din livskvalitet. Søger du en måde at nå endnu længere med din træning, eller er det bare et spørgsmål om vægttab, så er kosten også svaret for dig. Den korrekte kost, kan enten øge eller reducere fedtmængden i din krop. Det er derfor vigtigt at kunne sammensætte den rigtige kostplan.
Herunder ses 3 punkter som er vigtige at huske på, når du overgår til en kostplan, og har svært ved at holde motivationen:

1. Din krop har vænnet sig til for mange kulhydrater i kosten

Der er ingen tvivl om at den moderne fødevare-industri er proppet med kulhydrater af enhver slags. Særlig sukker-arterne skal vi passe på med. Det er efterhånden en anerkendt kendsgerning, at det er sukker, der ophober som fedt i kroppen, hvis det ikke bliver forbrændt. Samtidigt giver det et kick til hjernen. Kroppen bliver derfor efter lang tids indtag ganske afhængig af en vis sukkermængde. Det er derfor acceptabelt, at det er svært at følge en kostplan. Og samtidigt ændrer din bakterielle flora i maven sig også i takt med at du spiser meget sukkerrig kost. Derfor bliver bakterierne i maven efterhånden udskiftet med andre bakterier, som bedre kan lide sukker. Og så begynder du, at opleve det, vi kalder “cravings”, som gør det næsten umuligt at modstå sukkerrig kost.

2. Undgå for mange drastiske ændringer i kosten

Det er (ligesom med alt andet) vigtigt at du opbygger din strategi systematisk. For mange drastiske ændringer på én gang inden for din kost, vil muligvis være alt for hårdt for dit system. Måske begynder du lige pludselig at tilføre din kost mange fibre (i stedet for din tidligere kost, hvor du stort set ikke spiste fibre). Det vil f.eks. nogle gange give forstoppelse, da kroppen overhovedet ikke er vant til mængden. Og alene det formindskede sukker-indtag kan faktisk være usundt, da nogle mennesker påvirkes meget kraftigt at nedsættelser i kulhydrat-indtag. Indtaget bør derfor sættes ned systematisk og progressivt. Ellers sker der bare det, at du netop ender med at give op, fordi kroppen tvinger dig at give den dét, den skriger på. En god idé er selvfølgelig, at finde dig en god kostvejleder, som kan hjælpe dig med at sammensætte den helt rigtige plan. En kostvejleder hjælper dig med en grundig analyse af dit nuværende niveau sammenlignet med dine fremtidige mål. Kostvejlederen vil herefter opsætte den optimale kostplan for dig. Kostplanen vil sikre, at du når dine mål, med et minimum at tilbageslag (helst ingen) og formodentlig også med lækre og varierende retter, så kostplanen ikke bliver kedelig.

3. Sæt din kost op med fornuft!

En fejl mange folk begår er denne: De hører, eller læser om noget, forskerne lige har fundet ud af, er meget sundt. Måske har det vist sig at være forebyggende mod kræft. Måske reducerer det fedtprocenten lige med det samme, så kiloene bare rasler af. Og så begynder de at spise eller drikke netop denne ting i store mængder. Den pågældende kost eller drikkelse viser sig så senere at give store bivirkninger, eller yde stor skade på visse organer, når indtaget i stort mængde. Vi har eksempelvis set noget lignende med Grøn The. Så husk, at al kost helst skal være med måde. Igen råder vi til