Det har aldrig været sværere at være selvstændig udbyder

Kent Simonsen, konsulent i forretningsudvikling

Går vi blot 10 år tilbage i tiden var verden en anden for entreprenante sjæle, med interesse inden for sundhedsfagligt iværksætteri såsom personlig træning og kostvejledning. Først og fremmest var der dengang færre konkurrenter, og dermed var udgifterne til blandt andet markedsføring også tilsvarende lavere.

Internettet – en trussel, fyldt med muligheder

Faktorer, som i dag må betragtes som vigtige aspekter af nutidens forretningsudvikling, eksempelvis SEO, som for blot 10 år siden var meget mere simpelt, og billigere at tilgå på egen hånd, koster i dag den personlige træner, omtrent lige så meget som resten af dennes markedsføring tilsammen – hvis altså den selvstændige er seriøs omkring sin markedsføring. Et koncept der desuden er dukket op på markedet, og har udbredt sig mere og mere over de sidste 5-10 år er online personlig træning, samt andre former for online konsultationer og vejledning. Opfindelsen af online personlig træning gav den selvstændige nogle muligheder, som aldrig før var set inden for det marked. I dag giver det eksempelvis personlige trænere mulighed for at have mange flere klienter på én gang, samt mulighed for at have klienter over alt i landet (og i verden faktisk). Det giver mulighed for simple og fordelagtige abonnement-løsninger, samt mulighed for at kunne prissætte sine forløb og tilbud lavere end hidtil (grundet eksempelvis lavere transportomkostninger).

Hvorfor det er blevet sværere at være personlig træner

Så med alle de fordele og muligheder, hvorfor er det så blevet sværere at være personlige træner i Danmark? Først og fremmest har de mange (gratis eller billige) muligheder åbnet markedet op for så mange udbydere, at det er blevet enormt svært og tilsvarende dyrere at konkurrere om kunderne. Teknologien udkonkurrerer på nogle områder den almindelige, personlige træner, og prismæssigt, kan vi ikke følge med den teknologiske udvikling. Desuden er der kommet så gode muligheder for at uddanne sig til personlig træner, at langt flere end tidligere får en god uddannelse inden for feltet, hvilket blot igen gør konkurrencen sværere.

Hvordan kan den selvstændige træner, forbedre sin situation?

Det er et spørgsmål, som mange personlige trænere og vejledere, lige nu sidder og bryder deres hoveder med. Men et svar, som efterhånden er givet ved flere undersøgelser af forbrugerens præferencer i forhold til at finde en personlig træner, er at trænere og vejledere bør arbejde på at gøre deres egne tilbud og koncepter mere tydelige og mere præcist beskrevet for offentligheden. Dette kan for eksempel gøres på diverse sammenligningsplatforme eller på de sociale medier. På nogle platforme er det endda muligt at lægge billeder og videoer ind af egen træning, for at give potentielle klienter en idé om, hvad den pågældende træner tilbyder. Kort fortalt kan en personlig udbyder gøre sine tilbud mere overskuelige for forbrugeren. Andre ting, du kan gøre er selvfølgelig selv at forsøge dig med nogle af de muligheder teknologien fører med sig, eksempelvis online personlig træning eller vejledning. Du kan også fokusere ekstra meget på markedsførings-faktorer som SEO, hvilket uden tvivl vil forbedre dine chancer som selvstændig udbyder også. Der er mange løsninger og muligheder. Men én ting er sikkert: markedet forandrer sig – og det er ikke slut endnu!