3 typer kampsport, de træner i specialstyrkerne

Jens Bjørnskou, tidl. DNSWG

Hvert år er der mange unge mænd, der søger ind til de danske specialstyrker. Nogen bliver godkendt til at deltage i optagelsesprøverne. Af disse er der nogen der består, og nogen der dumper. Består man alle optagelsesprøverne ryger på man ind på uddannelsen. Og det er her, det bliver sjovt.

Overvejer du at søge ind til specialstyrkerne, og er du seriøs, har du formentlig allerede samlet en del information om både de forskellige optagelsesprøver og selve uddannelserne. Du har måske sat et grundigt træningsprogram op, hvor du kommer igennem det basale som løb, march, svømning, og almen styrketræning. Hvis ikke, ville jeg se at komme i gang, hvis jeg var dig.

Men et emne, der ofte springes over, når der tales om forberedelse til specialstyrkerne er nærkamp. Hvad træner de af nærkamp i fx. Frømandskorpset, og kan det øge dine chancer for at komme igennem nåleøjet, hvis du har kampsport med i bagagen? Svaret er nej. Hvis du har den mentalitet, der skal til, skal du nok lære alt det nødvendige i løbet af uddannelsen. Når det så er sagt, vil der være adskillige situationer, som vil føles en anelse mere behagelige, hvis du har lidt baggrundsfærdigheder inden for nærkamp eller selvforsvar. Jeg vil i denne artikel fortælle lidt om 3 typer af kampsport, som du helt sikkert vil møde, hvis du beslutter dig for at uddanne dig til specialstyrkesoldat. Udover det, vil jeg give dig et par fif i forhold til, hvad du skal fokusere særligt meget på, når det kommer til din egen nærkampstræning.

1. Judo

Judo er en god ting at kunne på forhånd, da det vil give dig en fordel under træning i nedtagninger. Dette er en disciplin, som ofte kræver meget energi og tid fra Forsvarets side, da teknikken tager lang tid at indøve. Træn noget judo, og bliv især god til benfejninger.

2. Krav maga

Krav maga stammer fra det israelske militær, og er en samling af praktiske og let tilgængelige teknikker fra andre kampsportsgrene, blandt andet jiu jitsu, aikido, karate, judo og wrestling. Man arbejder både med slag, nedtagninger og gulvkamp. I de senere år, er der kommet mere nærkampstræning i Forsvaret, og principper fra Krav maga ligger ofte i pensum.

3. Boksning

Søger du ind i specialstyrkerne, vil du blive trænet i boksning i løbet af uddannelsen. Kan du bare lidt i forvejen har du en kæmpe fordel, da boksningen ofte er meget stress- og nervøsitetsfremkaldende hos aspiranter, der ikke er vant til at kæmpe med næverne. Giv dig selv mulighed for at lære nogle basale principper inden for boksning, før du søger ind i fx. Frømandskorpset, og du vil have mindre at bekymre dig om, når du står i ringen med handskerne på, og du ikke har sovet eller spist i tre dage.

Det vigtigste princip

Og hvad er så det vigtigste princip en aspirant kan lære, før han giver sig i kast med uddannelsen til elite-soldat? Foruden løb, styrke, svømning og march naturligvis. Smertetilvænning. De fleste unge mænd er vokset op i en verden uden vold eller fare, og er dermed også hunderæd for smerte. Lær dig selv at få et par på hovedet uden at miste modet, og så vil du være længere end mange andre aspiranter. Her kommer boksning igen ind i billedet. Sports-discipliner som karate og sports-ju jutsu duer ikke i dette tilfælde, da de er alt for langt væk fra virkeligheden, og samtidigt ikke giver dig mulighed for at vænne dig til direkte slag i ansigtet. Nej, giv dig selv mulighed for at træne en række basale færdigheder inden for boksning, og giv dig selv muligheden for at få et par på hovedet i forbindelse med sparring. Så er du godt på vej, og vil kunne mærke en tydelig forskel på dig selv og de mindre erfarne aspiranter. Og resten er bare et spørgsmål om vilje.